Fonds 21 steunt projecten en initiatieven voor Kunst & Cultuur en Jongeren & Maatschappij met als doel de Nederlandse samenleving te verrijken. Fonds 21 is een zelfstandige stichting die haar financiering ontvangt van Stichting Beheer SNS REAAL, eveneens een onafhankelijke stichting. Als bestuur van Fonds 21 kijken we met een tevreden blik terug op 2015. Het fonds heeft wederom veel belangrijke en interessante kunst- en cultuurprojecten en maatschappelijke projecten voor jongeren, mogelijk gemaakt. 2015 was het tweede jaar waarin het nieuwe beleid van het fonds van kracht was. Als gevolg van de nationalisatie van SNS REAAL in februari 2013 werd het donatiebudget in 2014 teruggebracht van € 14 miljoen naar € 10 miljoen per jaar.
Door de inkrimping van het donatiebudget ligt sinds 2014 de focus op het ondersteunen van projecten van professionele kunst- en cultuurorganisaties in de verschillende kunstdisciplines. € 7,5 miljoen van het donatiebudget wordt besteed aan projecten in de podiumkunsten, beeldende kunsten, vormgeving, architectuur, film, nieuwe media, digitale cultuur, literaire kunsten en educatie. Projecten die door het Nederlands publiek gezien en beleefd worden. Voor het werkterrein Jongeren & Maatschappij, met de thema´s ondernemen, geletterdheid/mediawijsheid en financiële educatie, is € 2,5 miljoen beschikbaar. De door Fonds 21 op dit werkterrein ondersteunde projecten versterken de zelfredzaamheid van jongeren. De ondergrens van een projectaanvraag is gesteld op € 10.000. Het nieuwe profiel, de nieuwe naam en het nieuwe beleid hebben in 2015 verder ingang gevonden bij aanvragers. Het heldere logo van het fonds draagt zeker bij aan de naamsbekendheid.
Het fonds heeft in 2015 veel werk verzet om het beschikbare budget van € 10 miljoen goed te besteden. Er werden 1026 aanvragen ingediend. De aanvragen zijn zorgvuldig behandeld en beoordeeld, conform de algemene voorwaarden en criteria, wat leidde tot 339 toekenningen.
Deze 339 projecten werden door Fonds 21 met in totaal € 9.972.236 ondersteund. Ten opzichte van 2014 nam het aantal aanvragen toe met 0,7%. Fonds 21 maakt het beleid kenbaar via website, nieuwsbrieven en social media. De communicatie inspanningen over het inhoudelijk beleid hebben nog niet voldoende geleid tot een afname van het aantal niet passende aanvragen. 66% van de behandelde aanvragen moest worden afgewezen. Met de komst van een nieuwe website in voorjaar 2016 wil het fonds nog duidelijker communiceren waar het voor staat.
79% van het jaarbudget is uitgekeerd aan projecten voor Kunst & Cultuur. Projecten binnen het werkterrein Jongeren & Maatschappij ontvingen 21% van het budget.
Met het toekennen van financiële ondersteuning aan 339 projecten kan Fonds 21 een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving. Tegelijkertijd realiseren we ons dat talrijke projecten op het werkterrein Kunst & Cultuur in nood zijn door de bezuinigingen van de afgelopen jaren. Veel organisaties en instellingen kunnen ternauwernood het hoofd boven water houden. Bij de afrekeningen van projecten blijkt keer op keer dat, wegens gebrek aan voldoende financiële dekking, uitvoerenden en kunstenaars niet of te weinig worden betaald voor hun inspanningen. Een volstrekt ongewenste situatie, die ook politiek geagendeerd dient te worden.
Niet alleen in de kunst- en cultuursector zijn ongewenste situaties aan de orde, op het werkterrein Jongeren & Maatschappij wordt uitgekeken naar de gevolgen van de Wet Maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet, en de overheveling van taken naar de gemeenten, zoals op het terrein van jeugdzorg. Samen met Instituut Gak heeft Fonds 21 in 2015 het initiatief genomen om middels een programmaregeling, bij te dragen aan de verandering van de beeldvorming van kwetsbare jongeren bij werkgevers. Deze regeling, gericht op scholen en zorginstellingen zal in 2016 worden uitgevoerd.
Het bestuur van Fonds 21 onderschrijft de Governance Code Cultuur.
Het bestuur heeft in 2015 inzicht gekregen in de binnengekomen aanvragen, de toekenning van donaties en de organisatiekosten. Elk kwartaal is een management- en projectrapportage voorgelegd aan het bestuur.
In 2015 vergaderde het bestuur vier keer. Bij alle vergaderingen was de directeur aanwezig. Onder andere de volgende onderwerpen zijn besproken en vastgelegd:
De jaarrekening over 2014 is door accountant PWC van een goedkeurende verklaring voorzien. Het bestuur heeft kennisgenomen van deze verklaring en de jaarrekening en het verslag vastgesteld.
In maart 2015 hebben voorzitter en vicevoorzitter een functioneringsgesprek gevoerd met de algemeen directeur. Het functieprofiel van de directeur is hierbij uitgangspunt. Het bestuur oordeelde positief over het functioneren van de directeur en heeft waardering uitgesproken voor de wijze waarop in korte tijd het fonds opnieuw gestalte heeft gekregen.
Het bestuur heeft de statuten van Stichting Fonds 21 op een onderdeel laten aanpassen. De mogelijkheid voor herbenoeming van bestuursleden werd door deze statutenwijziging verlengd van twee naar drie maal. Bestuurslid J.M. Overmeer, die namens Stichting Beheer SNS REAAL zitting heeft in het bestuur, moest statutair aftreden in maart 2015. Het bestuur achtte het in het belang van de continuïteit wenselijk dat de heer Overmeer nog een periode bestuurslid kan blijven in het licht van de gerechtelijke procedures die door de Stichting Beheer SNS REAAL vanwege de onteigening van de aandelen door de nationalisatie van SNS REAAL aanhangig zijn gemaakt. De statuten zijn daarop aangepast.
In de commissie toewijzing Kunst & Cultuur worden projectaanvragen behandeld met een aangevraagd bedrag boven € 40.000. In de commissie Jongeren & Maatschappij worden projecten behandeld met een aangevraagd bedrag boven € 25.000. Het bestuur beslist over aanvragen vanaf € 250.000.
Met ingang van 31 december 2015 heeft commissielid Lucia Claus, na een periode van drie jaar, haar taken als commissielid van de commissie toewijzing Kunst & Cultuur neergelegd. Zij heeft ruimte willen maken voor een nieuw te benoemen commissielid met expertise op andere terreinen. Het bestuur is Lucia Claus erkentelijk voor haar deskundige inbreng in de toewijzingscommissie. Met ingang van 2016 is Marente Bloemheuvel door het bestuur benoemd als haar opvolger.
Fonds 21 gaat weer een spannend jaar tegemoet. De organisatie wordt uitgebreid met een adviseur Kunst & Cultuur en een interne communicatiemedewerker. Het fonds wil het profiel verder verscherpen en de beleidsdoelstellingen meer uitdragen waardoor verwacht mag worden dat meer passende aanvragen worden ingediend. De aandacht zal uitgaan naar de evaluatie van ondersteunde projecten. Onderzocht zal worden of de impact van gehonoreerde projecten beter gemeten kan worden. Ook gaat het fonds pro actiever te werk, samen met aanvragers aan de slag om nieuwe projecten gerealiseerd te krijgen. Ruim 300 projecten hopen we te ondersteunen met € 10 miljoen die door Stichting Beheer SNS REAAL is toegezegd voor 2016.
Fonds 21 hanteert en onderhoudt een stelsel van systemen, procedures, limieten, rapportages en controles om de risico’s te beheersen. De structuur en organisatie van de processen zijn ingericht conform de geldende wet- en regelgeving en de eigen doelstellingen. De risico’s van het fonds worden vastgesteld door de directie en het bestuur. Monitoring van het risicomanagement is ondergebracht bij de directie en de manager financiën & bedrijfsvoering. Zij analyseren de risico’s, bereiden beleids- en richtlijnen voor en coördineren het risicomanagement.
Fonds 21 loopt in zijn bedrijfsvoering operationele risico’s. Het operationele risico heeft betrekking op de kans dat het fonds schade of verlies leidt als gevolg van inadequate of falende processen, systemen, menselijk gedrag of externe gebeurtenissen. Het fonds tracht deze risico’s zoveel mogelijk te beperken door te zorgen voor duidelijke beleidslijnen, rapportages en procedures voor alle bedrijfsprocessen. Veel beheersmaatregelen zijn ingebed in IT-systemen en vastgelegd in procedures en werkinstructies. Opleiding, ervaringsniveau en betrokkenheid van de medewerkers werken hierbij ondersteunend. De omvang van de organisatie brengt een beperkte mate van afhankelijkheid van bepaalde belangrijke personen met zich mee. Een speciaal onderdeel van het operationeel risicomanagement is IT-beveiliging en bedrijfscontinuïteit. De werkzaamheden om risico’s te beheren worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur. Bij strategische beslissingen worden de consequenties met betrekking tot de operationele risico’s consequent in beeld gebracht en gemonitord.
Door aanvragers ingediende projectvoorstellen worden afgewogen, beoordeeld en geëvalueerd. Onderdeel van de besluitvorming is de beoordeling van de mogelijkheid dat het fonds niet correct wordt voorgelicht en de beslissing over het al dan niet toekennen van een bijdrage neemt op basis van onjuiste informatie. Een ander element van het projectrisico, is het mogelijke afbreukrisico van projecten. Het proces van oordeel- en besluitvorming is vastgelegd in beleid van het fonds en vertaald naar werkprocedures en een bevoegdhedenmatrix. Beslissingen omtrent het toekennen van projecten worden genomen op basis van mandaten, waarbij de verschillende niveaus geacht worden de pro’s en contra’s van aanvragen te onderkennen. De projecten worden zowel van tevoren als achteraf geanalyseerd en de bevindingen van deze analyse worden vastgelegd in het IT-systeem. Bij eventuele vervolgaanvragen wordt de eerdere gang van zaken meegewogen in de oordeelsvorming. Projectrisico’s worden tevens beperkt door het werken met voorwaardelijkheid van toezeggingen. Zeker ingeval van meerjarige toekenningen kan door middel van het regelmatig toetsen van de werkelijkheid aan de voorwaarden het projectrisico worden beperkt.
Fonds 21 is voor zijn financiering afhankelijk van Stichting Beheer SNS REAAL. Indien door Stichting Beheer wordt besloten de financiering van Fonds 21 te beëindigen, wordt de mogelijkheid geboden gedurende twee jaar na aankondiging van de beëindiging de lopende verplichtingen af te wikkelen.
Het financieel resultaat van Fonds 21 is opgebouwd uit drie posten:
• Resultaatsuppletie Stichting Beheer SNS REAAL
• Besteed aan de doelstelling (toekenningen minus vrijval van eerder toegekende bedragen)
• Bureaukosten
Resultaatsuppletie door Stichting Beheer SNS REAAL vindt plaats conform de statuten.
Toekenningen vinden plaats conform de begroting. Vrijval van eerder toegezegde bedragen kunnen in principe worden herbesteed in hetzelfde jaar. Volgens procedure worden projecten die achterstallig zijn met betrekking tot de afrekening, gerappelleerd.
Toekenningen
Fonds 21 is voor zijn budget toekenningen afhankelijk van de financiële ruimte die Stichting Beheer SNS REAAL biedt. Dit budget wordt telkens voor één jaar toegezegd. Het fonds zet zijn gelden uit na beoordeling van aanvragen. Hierbij gaat het fonds voor inhoudelijke kwaliteit en voor een brede financiering van projecten in plaats van eenzijdige afhankelijkheid van het fonds.
Bureaukosten
Ook in 2015 is scherp gelet op de bureaukosten. Deze bedroegen 11% van de totale lasten. Directie en bestuur vinden dat een meer sobere organisatie past in het huidige tijdsgewricht. Circa 60% van de bureaukosten betreft vaste kosten. Het gaat hierbij met name om de personeelskosten van medewerkers met een vast dienstverband, huurverplichtingen en leaseverplichtingen. Ook ten aanzien van andere kosten bestaan er vaste verplichtingen zoals de contracten voor de schoonmaak en de licenties voor het gebruik van de ICT-systemen. 40% van de kosten is aan te merken als variabel. Deze kosten worden gemaakt om de bureauorganisatie te kunnen uitvoeren, maar zijn niet gebaseerd op vaste contracten.
Binnen de organisatie wordt door middel van bewustwording en betrokkenheid van medewerkers getracht het reputatierisico te minimaliseren. Dit omvat onder andere het opleiden van medewerkers, het zo transparant mogelijk afleggen van verantwoording over activiteiten en het zorgvuldig selecteren van samenwerkingsverbanden. Speciaal onderdeel van het reputatierisico is het risico dat nevenfuncties van bestuursleden, directie en medewerkers meebrengen. Door middel van het monitoren van de hoofd- en nevenfuncties wordt het reputatierisico zoveel mogelijk beperkt. In geval van calamiteiten zorgt het fonds voor tijdige en juiste informatie en communiceert het actief.
Fonds 21 kent interne beleidsregels en procedures die waarborgen dat de bedrijfsvoering plaatsvindt overeenkomstig relevante wet- en regelgeving inzake klanten en zakelijke partners. Daarnaast wordt toezicht gehouden op de mate waarin het fonds zijn eigen regels en procedures naleeft. De interne aspecten van integriteit betreffen het voorkomen en zo nodig transparant beheren van tegenstrijdige belangen en het afschermen van vertrouwelijke informatie. De externe aspecten van integriteit hebben vooral betrekking op het toekennen van donaties. In 2015 zijn er geen incidenten geweest op het gebied van compliance en integriteit. Fonds 21 is niet betrokken geweest bij gerechtelijke procedures of sancties die samenhangen met het niet nakomen van wet- en regelgeving.
Als bestuur van Fonds 21 willen we iedereen bedanken die in 2015 heeft bijgedragen aan de resultaten van het fonds. We bedanken de aanvragers voor hun bijzondere initiatieven. We bedanken de leden van de commissies toewijzing voor hun inzet en toewijding. We bedanken de medewerkers van het bureau en de directeur voor hun grote inzet en enthousiasme.
Utrecht, 9 maart 2016
Arbiter/mediator
Lid Geschillencommissie DSB
Lid Tuchtraad Financiële Dienstverlening
Voorzitter STAK Maarsen Groep
Lid Raad van Commissarissen CED Holding
Vicevoorzitter en secretaris Raad van Toezicht Stichting Anthonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis
Voorzitter Pensioenraad Zorg en Welzijn
Lid Bestuur STAK Goudse Verzekeringen BV
Lid Raad van Toezicht Gerrit Rietveld Academie
Voorzitter Raad van Toezicht Oerol festival, Terschelling
Voorzitter Raad van Commissarissen Waarborgfonds Sociale Woningbouw
Voorzitter College van Regenten Fonds Sluyterman van Loo
Voorzitter Bestuur Kunsten Israel
Lid Raad van Toezicht Jeroen Bosch 500
Voorzitter Bestuur STG (Stichting Groepstelevisie)
Voorzitter Bestuur SGN (Stichting Gesloten Netwerken)
Voorzitter Bestuur Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Vice President External Communications Upstream International, Royal Dutch Shell
Lid Raad van Advies M4B, Military Talent for Business Solutions
Lid Raad van Commissarissen Allianz Holland Paraplufonds N.V.
Lid Raad van Commissarissen Blue Sky Group
Voorzitter Bestuur Stichting Beheer SNS REAAL
Voorzitter Raad van Toezicht Pensioenfonds voor Zorg en Welzijn
Niet uitvoerend lid van het Bestuur Chesnara BV
Lid Bestuur Stichting Beheer SNS REAAL
Bestuurslid Stichting Vermogensbeheer Hoogeland Zorg
Fonds 21 steunt projecten en initiatieven voor Kunst & Cultuur en Jongeren & Maatschappij met als doel de Nederlandse samenleving te verrijken. Fonds 21 is een zelfstandige stichting die haar financiering ontvangt van Stichting Beheer SNS REAAL, eveneens een onafhankelijke stichting. Als bestuur van Fonds 21 kijken we met een tevreden blik terug op 2015. Het fonds heeft wederom veel belangrijke en interessante kunst- en cultuurprojecten en maatschappelijke projecten voor jongeren, mogelijk gemaakt. 2015 was het tweede jaar waarin het nieuwe beleid van het fonds van kracht was. Als gevolg van de nationalisatie van SNS REAAL in februari 2013 werd het donatiebudget in 2014 teruggebracht van € 14 miljoen naar € 10 miljoen per jaar.
Door de inkrimping van het donatiebudget ligt sinds 2014 de focus op het ondersteunen van projecten van professionele kunst- en cultuurorganisaties in de verschillende kunstdisciplines. € 7,5 miljoen van het donatiebudget wordt besteed aan projecten in de podiumkunsten, beeldende kunsten, vormgeving, architectuur, film, nieuwe media, digitale cultuur, literaire kunsten en educatie. Projecten die door het Nederlands publiek gezien en beleefd worden. Voor het werkterrein Jongeren & Maatschappij, met de thema´s ondernemen, geletterdheid/mediawijsheid en financiële educatie, is € 2,5 miljoen beschikbaar. De door Fonds 21 op dit werkterrein ondersteunde projecten versterken de zelfredzaamheid van jongeren. De ondergrens van een projectaanvraag is gesteld op € 10.000. Het nieuwe profiel, de nieuwe naam en het nieuwe beleid hebben in 2015 verder ingang gevonden bij aanvragers. Het heldere logo van het fonds draagt zeker bij aan de naamsbekendheid.
Het fonds heeft in 2015 veel werk verzet om het beschikbare budget van € 10 miljoen goed te besteden. Er werden 1026 aanvragen ingediend. De aanvragen zijn zorgvuldig behandeld en beoordeeld, conform de algemene voorwaarden en criteria, wat leidde tot 339 toekenningen.
Deze 339 projecten werden door Fonds 21 met in totaal € 9.972.236 ondersteund. Ten opzichte van 2014 nam het aantal aanvragen toe met 0,7%. Fonds 21 maakt het beleid kenbaar via website, nieuwsbrieven en social media. De communicatie inspanningen over het inhoudelijk beleid hebben nog niet voldoende geleid tot een afname van het aantal niet passende aanvragen. 66% van de behandelde aanvragen moest worden afgewezen. Met de komst van een nieuwe website in voorjaar 2016 wil het fonds nog duidelijker communiceren waar het voor staat.
79% van het jaarbudget is uitgekeerd aan projecten voor Kunst & Cultuur. Projecten binnen het werkterrein Jongeren & Maatschappij ontvingen 21% van het budget.
Met het toekennen van financiële ondersteuning aan 339 projecten kan Fonds 21 een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving. Tegelijkertijd realiseren we ons dat talrijke projecten op het werkterrein Kunst & Cultuur in nood zijn door de bezuinigingen van de afgelopen jaren. Veel organisaties en instellingen kunnen ternauwernood het hoofd boven water houden. Bij de afrekeningen van projecten blijkt keer op keer dat, wegens gebrek aan voldoende financiële dekking, uitvoerenden en kunstenaars niet of te weinig worden betaald voor hun inspanningen. Een volstrekt ongewenste situatie, die ook politiek geagendeerd dient te worden.
Niet alleen in de kunst- en cultuursector zijn ongewenste situaties aan de orde, op het werkterrein Jongeren & Maatschappij wordt uitgekeken naar de gevolgen van de Wet Maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet, en de overheveling van taken naar de gemeenten, zoals op het terrein van jeugdzorg. Samen met Instituut Gak heeft Fonds 21 in 2015 het initiatief genomen om middels een programmaregeling, bij te dragen aan de verandering van de beeldvorming van kwetsbare jongeren bij werkgevers. Deze regeling, gericht op scholen en zorginstellingen zal in 2016 worden uitgevoerd.
Het bestuur van Fonds 21 onderschrijft de Governance Code Cultuur.
Het bestuur heeft in 2015 inzicht gekregen in de binnengekomen aanvragen, de toekenning van donaties en de organisatiekosten. Elk kwartaal is een management- en projectrapportage voorgelegd aan het bestuur.
In 2015 vergaderde het bestuur vier keer. Bij alle vergaderingen was de directeur aanwezig. Onder andere de volgende onderwerpen zijn besproken en vastgelegd:
De jaarrekening over 2014 is door accountant PWC van een goedkeurende verklaring voorzien. Het bestuur heeft kennisgenomen van deze verklaring en de jaarrekening en het verslag vastgesteld.
In maart 2015 hebben voorzitter en vicevoorzitter een functioneringsgesprek gevoerd met de algemeen directeur. Het functieprofiel van de directeur is hierbij uitgangspunt. Het bestuur oordeelde positief over het functioneren van de directeur en heeft waardering uitgesproken voor de wijze waarop in korte tijd het fonds opnieuw gestalte heeft gekregen.
Het bestuur heeft de statuten van Stichting Fonds 21 op een onderdeel laten aanpassen. De mogelijkheid voor herbenoeming van bestuursleden werd door deze statutenwijziging verlengd van twee naar drie maal. Bestuurslid J.M. Overmeer, die namens Stichting Beheer SNS REAAL zitting heeft in het bestuur, moest statutair aftreden in maart 2015. Het bestuur achtte het in het belang van de continuïteit wenselijk dat de heer Overmeer nog een periode bestuurslid kan blijven in het licht van de gerechtelijke procedures die door de Stichting Beheer SNS REAAL vanwege de onteigening van de aandelen door de nationalisatie van SNS REAAL aanhangig zijn gemaakt. De statuten zijn daarop aangepast.
In de commissie toewijzing Kunst & Cultuur worden projectaanvragen behandeld met een aangevraagd bedrag boven € 40.000. In de commissie Jongeren & Maatschappij worden projecten behandeld met een aangevraagd bedrag boven € 25.000. Het bestuur beslist over aanvragen vanaf € 250.000.
Met ingang van 31 december 2015 heeft commissielid Lucia Claus, na een periode van drie jaar, haar taken als commissielid van de commissie toewijzing Kunst & Cultuur neergelegd. Zij heeft ruimte willen maken voor een nieuw te benoemen commissielid met expertise op andere terreinen. Het bestuur is Lucia Claus erkentelijk voor haar deskundige inbreng in de toewijzingscommissie. Met ingang van 2016 is Marente Bloemheuvel door het bestuur benoemd als haar opvolger.
Fonds 21 gaat weer een spannend jaar tegemoet. De organisatie wordt uitgebreid met een adviseur Kunst & Cultuur en een interne communicatiemedewerker. Het fonds wil het profiel verder verscherpen en de beleidsdoelstellingen meer uitdragen waardoor verwacht mag worden dat meer passende aanvragen worden ingediend. De aandacht zal uitgaan naar de evaluatie van ondersteunde projecten. Onderzocht zal worden of de impact van gehonoreerde projecten beter gemeten kan worden. Ook gaat het fonds pro actiever te werk, samen met aanvragers aan de slag om nieuwe projecten gerealiseerd te krijgen. Ruim 300 projecten hopen we te ondersteunen met € 10 miljoen die door Stichting Beheer SNS REAAL is toegezegd voor 2016.
Fonds 21 hanteert en onderhoudt een stelsel van systemen, procedures, limieten, rapportages en controles om de risico’s te beheersen. De structuur en organisatie van de processen zijn ingericht conform de geldende wet- en regelgeving en de eigen doelstellingen. De risico’s van het fonds worden vastgesteld door de directie en het bestuur. Monitoring van het risicomanagement is ondergebracht bij de directie en de manager financiën & bedrijfsvoering. Zij analyseren de risico’s, bereiden beleids- en richtlijnen voor en coördineren het risicomanagement.
Fonds 21 loopt in zijn bedrijfsvoering operationele risico’s. Het operationele risico heeft betrekking op de kans dat het fonds schade of verlies leidt als gevolg van inadequate of falende processen, systemen, menselijk gedrag of externe gebeurtenissen. Het fonds tracht deze risico’s zoveel mogelijk te beperken door te zorgen voor duidelijke beleidslijnen, rapportages en procedures voor alle bedrijfsprocessen. Veel beheersmaatregelen zijn ingebed in IT-systemen en vastgelegd in procedures en werkinstructies. Opleiding, ervaringsniveau en betrokkenheid van de medewerkers werken hierbij ondersteunend. De omvang van de organisatie brengt een beperkte mate van afhankelijkheid van bepaalde belangrijke personen met zich mee. Een speciaal onderdeel van het operationeel risicomanagement is IT-beveiliging en bedrijfscontinuïteit. De werkzaamheden om risico’s te beheren worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur. Bij strategische beslissingen worden de consequenties met betrekking tot de operationele risico’s consequent in beeld gebracht en gemonitord.
Door aanvragers ingediende projectvoorstellen worden afgewogen, beoordeeld en geëvalueerd. Onderdeel van de besluitvorming is de beoordeling van de mogelijkheid dat het fonds niet correct wordt voorgelicht en de beslissing over het al dan niet toekennen van een bijdrage neemt op basis van onjuiste informatie. Een ander element van het projectrisico, is het mogelijke afbreukrisico van projecten. Het proces van oordeel- en besluitvorming is vastgelegd in beleid van het fonds en vertaald naar werkprocedures en een bevoegdhedenmatrix. Beslissingen omtrent het toekennen van projecten worden genomen op basis van mandaten, waarbij de verschillende niveaus geacht worden de pro’s en contra’s van aanvragen te onderkennen. De projecten worden zowel van tevoren als achteraf geanalyseerd en de bevindingen van deze analyse worden vastgelegd in het IT-systeem. Bij eventuele vervolgaanvragen wordt de eerdere gang van zaken meegewogen in de oordeelsvorming. Projectrisico’s worden tevens beperkt door het werken met voorwaardelijkheid van toezeggingen. Zeker ingeval van meerjarige toekenningen kan door middel van het regelmatig toetsen van de werkelijkheid aan de voorwaarden het projectrisico worden beperkt.
Fonds 21 is voor zijn financiering afhankelijk van Stichting Beheer SNS REAAL. Indien door Stichting Beheer wordt besloten de financiering van Fonds 21 te beëindigen, wordt de mogelijkheid geboden gedurende twee jaar na aankondiging van de beëindiging de lopende verplichtingen af te wikkelen.
Het financieel resultaat van Fonds 21 is opgebouwd uit drie posten:
• Resultaatsuppletie Stichting Beheer SNS REAAL
• Besteed aan de doelstelling (toekenningen minus vrijval van eerder toegekende bedragen)
• Bureaukosten
Resultaatsuppletie door Stichting Beheer SNS REAAL vindt plaats conform de statuten.
Toekenningen vinden plaats conform de begroting. Vrijval van eerder toegezegde bedragen kunnen in principe worden herbesteed in hetzelfde jaar. Volgens procedure worden projecten die achterstallig zijn met betrekking tot de afrekening, gerappelleerd.
Toekenningen
Fonds 21 is voor zijn budget toekenningen afhankelijk van de financiële ruimte die Stichting Beheer SNS REAAL biedt. Dit budget wordt telkens voor één jaar toegezegd. Het fonds zet zijn gelden uit na beoordeling van aanvragen. Hierbij gaat het fonds voor inhoudelijke kwaliteit en voor een brede financiering van projecten in plaats van eenzijdige afhankelijkheid van het fonds.
Bureaukosten
Ook in 2015 is scherp gelet op de bureaukosten. Deze bedroegen 11% van de totale lasten. Directie en bestuur vinden dat een meer sobere organisatie past in het huidige tijdsgewricht. Circa 60% van de bureaukosten betreft vaste kosten. Het gaat hierbij met name om de personeelskosten van medewerkers met een vast dienstverband, huurverplichtingen en leaseverplichtingen. Ook ten aanzien van andere kosten bestaan er vaste verplichtingen zoals de contracten voor de schoonmaak en de licenties voor het gebruik van de ICT-systemen. 40% van de kosten is aan te merken als variabel. Deze kosten worden gemaakt om de bureauorganisatie te kunnen uitvoeren, maar zijn niet gebaseerd op vaste contracten.
Binnen de organisatie wordt door middel van bewustwording en betrokkenheid van medewerkers getracht het reputatierisico te minimaliseren. Dit omvat onder andere het opleiden van medewerkers, het zo transparant mogelijk afleggen van verantwoording over activiteiten en het zorgvuldig selecteren van samenwerkingsverbanden. Speciaal onderdeel van het reputatierisico is het risico dat nevenfuncties van bestuursleden, directie en medewerkers meebrengen. Door middel van het monitoren van de hoofd- en nevenfuncties wordt het reputatierisico zoveel mogelijk beperkt. In geval van calamiteiten zorgt het fonds voor tijdige en juiste informatie en communiceert het actief.
Fonds 21 kent interne beleidsregels en procedures die waarborgen dat de bedrijfsvoering plaatsvindt overeenkomstig relevante wet- en regelgeving inzake klanten en zakelijke partners. Daarnaast wordt toezicht gehouden op de mate waarin het fonds zijn eigen regels en procedures naleeft. De interne aspecten van integriteit betreffen het voorkomen en zo nodig transparant beheren van tegenstrijdige belangen en het afschermen van vertrouwelijke informatie. De externe aspecten van integriteit hebben vooral betrekking op het toekennen van donaties. In 2015 zijn er geen incidenten geweest op het gebied van compliance en integriteit. Fonds 21 is niet betrokken geweest bij gerechtelijke procedures of sancties die samenhangen met het niet nakomen van wet- en regelgeving.
Als bestuur van Fonds 21 willen we iedereen bedanken die in 2015 heeft bijgedragen aan de resultaten van het fonds. We bedanken de aanvragers voor hun bijzondere initiatieven. We bedanken de leden van de commissies toewijzing voor hun inzet en toewijding. We bedanken de medewerkers van het bureau en de directeur voor hun grote inzet en enthousiasme.
Utrecht, 9 maart 2016
Arbiter/mediator
Lid Geschillencommissie DSB
Lid Tuchtraad Financiële Dienstverlening
Voorzitter STAK Maarsen Groep
Lid Raad van Commissarissen CED Holding
Vicevoorzitter en secretaris Raad van Toezicht Stichting Anthonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis
Voorzitter Pensioenraad Zorg en Welzijn
Lid Bestuur STAK Goudse Verzekeringen BV
Lid Raad van Toezicht Gerrit Rietveld Academie
Voorzitter Raad van Toezicht Oerol festival, Terschelling
Voorzitter Raad van Commissarissen Waarborgfonds Sociale Woningbouw
Voorzitter College van Regenten Fonds Sluyterman van Loo
Voorzitter Bestuur Kunsten Israel
Lid Raad van Toezicht Jeroen Bosch 500
Voorzitter Bestuur STG (Stichting Groepstelevisie)
Voorzitter Bestuur SGN (Stichting Gesloten Netwerken)
Voorzitter Bestuur Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Vice President External Communications Upstream International, Royal Dutch Shell
Lid Raad van Advies M4B, Military Talent for Business Solutions
Lid Raad van Commissarissen Allianz Holland Paraplufonds N.V.
Lid Raad van Commissarissen Blue Sky Group
Voorzitter Bestuur Stichting Beheer SNS REAAL
Voorzitter Raad van Toezicht Pensioenfonds voor Zorg en Welzijn
Niet uitvoerend lid van het Bestuur Chesnara BV
Lid Bestuur Stichting Beheer SNS REAAL
Bestuurslid Stichting Vermogensbeheer Hoogeland Zorg
In 2015 heeft Fonds 21 1026 aanvragen ontvangen, enkele meer dan in 2014. In totaal werden 339 projecten ondersteund met een financiële bijdrage. Aan dit brede scala aan projecten heeft het fonds € 9,97 miljoen besteed.
Aantal ontvangen aanvragen
Fonds 21 is een ondernemend en maatschappelijk betrokken fonds dat door het steunen van ideële doelen gericht op Kunst & Cultuur en Jongeren & Maatschappij, een positieve bijdrage wil leveren aan de samenleving van nu. Wij ondersteunen professionele, kwalitatief sterke projecten die een breed, nieuw publiek weten te bereiken. Ook hebben we oog voor experiment en vernieuwing.
Naast financier, zijn wij een betrokken partner en adviseur, met scherp zicht op de kansen en uitdagingen van nu. Met wisselende programmaregelingen hebben we aandacht voor actuele thema’s die een nieuwe en waardevolle impuls geven aan de verschillende sectoren.
Een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving is het doel van Fonds 21. Daarom vormt het Nederlandse publiek de rode draad in ons kunst- en cultuurbeleid. We vinden het belangrijk dat de door het fonds ondersteunde projecten kwalitatief sterk zijn. Met de ondersteunde projecten binnen Jongeren & Maatschappij willen we jongeren betere kansen geven om zich staande te houden in de samenleving. Met een jaarbudget van € 10 miljoen dat beschikbaar wordt gesteld door Stichting Beheer SNS REAAL, ondersteunt het fonds projecten van professionele kunstinstellingen en initiatieven die de zelfredzaamheid van jongeren stimuleren. Fonds 21 richt zich hierbij op de generatie van de 21e eeuw. Op ondernemende mensen die een bijdrage willen leveren aan kunst en cultuur en aan de samenleving.
Meer dan alleen donateur is Fonds 21 een partner die zich richt op samenwerking met partijen, om samen de gestelde doelen te bereiken.
De aanvragers van een financiële bijdrage zijn onze belangrijkste doelgroep. We hebben het dan over professionele kunst- en cultuurinstellingen en maatschappelijke organisaties die gericht zijn op onze thema-gebieden voor jongeren. Naast de aanvragers richten wij onze communicatie o.a. ook op collega-fondsen, beleidsbepalers, sector instituten en sociale ondernemers. Het Nederlands publiek willen wij kennis laten nemen van de projecten die we steunen.
Een goede verstandhouding en samenwerking met onze doelgroepen vinden we belangrijk. Directie en adviseurs zijn ook in 2015 actief naar buiten getreden en bezochten veel ondersteunde projecten, voerden gesprekken met (potentiële) aanvragers en lieten zich informeren door organisaties die binnen de verschillende pijlers en sectoren actief zijn. Ook het monitoren van door het Fonds 21 ondersteunde projecten is belangrijk. Op die manier wordt onze kennis over ondersteunde projecten up to date gehouden. De adviseurs houden de actualiteit scherp in het oog en volgen de ontwikkelingen in de diverse sectoren.
Er is regelmatig informeel contact met private en publieke fondsen. We overleggen over relevante ontwikkelingen en wisselen informatie uit. Fonds 21 neemt deel aan het overleg van de Vereniging van Fondsen in Nederland (FIN). Samen met VSBfonds neemt Fonds 21 regelmatig het initiatief tot het laten uitvoeren van onderzoeksstages. Ook in 2016 zal een stagiair bij beide fondsen een stage doen.
Met de naam Fonds 21 laten we zien dat we een fonds zijn dat oog heeft voor de uitdagingen en kansen van deze tijd. Om bekendheid te geven aan onze naam en het fonds onder de aandacht van publiek te brengen, hebben we een aantal keren een advertentie en een trailer geplaatst in media van ondersteunde projecten.
Efficiënt werken en een effectieve besteding van de budgetten moeten er voor zorgen dat ons geld zo goed mogelijk besteed wordt. Daarom hebben we in 2015 ingezet op verdere digitalisering van het aanvraag- en behandelproces. Zo zorgen we voor een (nog) efficiëntere organisatie. Die effectieve inzet van gelden verlangen we ook van de door ons ondersteunde projecten. Op basis van inhoudelijke en financiële evaluaties beoordelen wij of een project conform de ingediende plannen is uitgevoerd.
Voor projecten binnen Kunst & Cultuur is 75% van ons donatiebudget gereserveerd. De overige 25% is bestemd voor Jongeren & Maatschappij. Aanvragers kunnen gedurende het hele jaar voorstellen voor financiële ondersteuning indienen. Aanvragen worden uiterlijk binnen vier maanden behandeld.
Fonds 21 initieert programmaregelingen, die naast financiële steun ook gericht zijn op samenwerking en kennisdeling. Van de door ons ondersteunde projecten verwachten we dat de aanvragers onze bijdrage verantwoord en in lijn met de afspraken besteden. Op basis van inhoudelijke en financiële evaluaties beoordelen wij of een project conform de ingediende plannen is uitgevoerd. Indien dit niet het geval is, kunnen we de donatie aanpassen of intrekken. In 2016 willen we met name de eisen aan de inhoudelijke evaluatie verder uitwerken zodat we meer inzicht krijgen in de effecten van de beoogde resultaten.
Binnen dit veel omvattende werkterrein steunt Fonds 21 initiatieven om een groter of juist een ander, nieuw publiek te bereiken. Het fonds richt zich daarbij uitsluitend op professionele instellingen in de kunst- en cultuursector. We hebben ook aandacht voor bijzondere projecten en experimenten voor een kleiner en/of nieuw publiek en staan open voor educatieprojecten. We ondersteunen een breed scala aan (interdisciplinaire) projecten op het gebied van muziek, theater, dans, e-culture, design, mode, beeldende kunst, architectuur, literatuur, fotografie, nieuwe media en andere disciplines. Ook festivals, publicaties, mediaproducties en educatieprojecten kunnen in aanmerking komen voor ondersteuning.
Internationaal festival dat van belang is voor de vernieuwing van de koorsector
Jongeren moeten investeren in zichzelf. Fonds 21 helpt hen bij het omgaan met geld, geletterdheid en mediawijsheid en het ontwikkelen van een ondernemende houding. Zodat de jongeren van vandaag zichzelf staande kunnen houden in de samenleving van deze eeuw. Binnen Jongeren & Maatschappij stimuleert Fonds 21 daarom initiatieven van professionele organisaties die jongeren helpen meer zelfredzaam worden. Geletterdheid & Mediawijsheid, Omgaan met geld en Ondernemen zijn thema’s die voor jongeren belangrijk zijn om in de samenleving hun weg te vinden. Ook steunen we educatieprojecten die over deze thema's gaan.
Ieder jaar komt Fonds 21 met enkele programmaregelingen. Hiermee willen we op een proactieve manier een impuls geven aan de sectoren die we steunen.
Binnen Kunst & Cultuur is er een open call georganiseerd om actuele muziek onder de aandacht te brengen van een jonger en breder publiek. Binnen deze regeling met de naam Toekomstmuziek! werden 55 aanvragen ingediend, waarvan 14 konden worden gehonoreerd, voor een totaal bedrag van € 264.000. Binnen Jongeren & Maatschappij heeft het fonds in nauwe samenwerking met Instituut Gak, zich in 2015 sterk gemaakt om de beeldvorming van kwetsbare jongeren bij werkgevers positief te beïnvloeden. Diversion, bureau voor maatschappelijke projecten, begeleidt de programmaregeling Bazen Verbazen, die in 2016 zal worden uitgerold.
De website www.Fonds21.nl is ons belangrijkste communicatiemiddel met onze aanvragers. Daarom is in 2015 een start gemaakt met het ontwerp en de bouw van een nieuwe website.
Naast een eigentijdse look & feel is er veel aandacht besteed aan het verbeteren van het digitale aanvraagproces dat via de website verloopt. Ons streven om het aantal niet passende aanvragen terug te dringen heeft geleid tot een aanvraagproces met meer controlestappen en duidelijkere omschrijvingen van onze criteria en voorwaarden. De nieuwe site, die in het eerste kwartaal van 2016 live gaat, wordt ontwikkeld door Vruchtvlees in samenwerking met Irma Boom Office.
Met onze e-mail nieuwsbrief informeren we onze achterban over projecten die we steunen en geven we informatie vanuit het fonds die van belang is voor aanvragers. De nieuwsbrief is afgelopen jaar twaalf keer verzonden aan ruim 1800 adressen. Een uitgave was volledig gewijd aan de programmaregeling Toekomstmuziek!
Sinds de introductie van de naam Fonds 21 eind 2014 zien wij een toename van de naamsbekendheid. Hoewel dit niet gemeten wordt, is de ervaring dat onder onze doelgroepen de naam steeds meer ingeburgerd raakt. We werken aan de vergroting van onze naamsbekendheid door te adverteren in programmaboekjes, op websites of op het (bioscoop-)scherm bij projecten die van ons een bijdrage ontvangen. Omdat wij graag aan het publiek laten zien waar Fonds 21 zich mee verbindt, zijn voor deze gelegenheden diverse advertenties ontworpen door Irma Boom Office. Zo verschenen er o.a. advertenties voor het Holland Festival, Oerol, Theaterfestival Boulevard en IFFR. Voor IDFA werd ook dit jaar weer een bioscooptrailer gemaakt over Fonds 21. In het kader van het vergroten van de naamsbekendheid van Fonds 21 is het nodig om beide pijlers te profileren: Fonds 21 zet zich in voor Kunst & Cultuur en voor Jongeren & Maatschappij.
Verantwoording afleggen over onze activiteiten en bestedingen is een belangrijk aspect van onze communicatie. We voeren daarom een actief online beleid en zetten social media zoveel mogelijk in om onze doelgroepen te informeren en te betrekken. Met name Facebook is in 2015 veel ingezet en dat heeft geleid tot 921 likers eind 2015, een stijging van ruim 130%.
Twitter telt inmiddels 3907 volgers (een stijging van bijna 30% t.o.v. 2014). Op LinkedIn volgen 501 personen de bedrijfspagina van Fonds 21 (+60%).
De website kende in 2015 37.940 gebruikers met 312.784 paginaweergaves (een lichte stijging ten opzichte van 2014).
Met een klein en slagvaardig team is afgelopen jaar hard gewerkt om de aanvragen te behandelen en de aanvragers van goede informatie te voorzien. In de loop van 2015 waren er enkele personele wisselingen. Projectadviseur Jongeren & Maatschappij Job Rijneveld heeft per 1 november een functie elders aanvaard. Projectondersteuner Marit de Beer heeft per 1 oktober eveneens het fonds verlaten.
Overzicht medewerkers per 31 december 2015:
Marie Hélène Cornips
Suzet van Vucht (per 1 april 2015)
Marijke Evers
Marlous van Gastel
Joke Ballintijn (per 1 maart 2015)
vacature
Wytske Mullenders (per 1 oktober 2015)
Tim Roeleveld
Yurda Toktas
(na resultaatsbestemming)
Bedragen in €
Bedragen in €
Bedragen in €
De activiteiten van het fonds betreffen het bevorderen van culturele en sociaal-maatschappelijke activiteiten door middel van het toekennen van donaties in de pijlers Kunst & Cultuur en Jongeren & Maatschappij.
Stichting Fonds 21 is feitelijk gevestigd aan de Orteliuslaan 27 te Utrecht.
Stichting Beheer SNS REAAL te Utrecht is een verbonden partij van Fonds 21. De aard van de verbondenheid is gelegen in het feit dat 2 van de 4 bestuursleden van Fonds 21 worden benoemd op voordracht van Stichting Beheer SNS REAAL.
Stichting Beheer SNS REAAL heeft zich contractueel verbonden, binnen de grenzen van een jaarlijks vast te stellen budget, de bestedingen van Fonds 21 te vergoeden. De omvang van de financiële verhouding en transacties met Stichting Beheer SNS REAAL zijn in de balans en de staat van baten en lasten tot uitdrukking gebracht.
De gehanteerde grondslagen van de waardering van activa en passiva en de grondslagen voor de bepaling van het resultaat zijn niet gewijzigd ten opzichte van het voorgaande boekjaar.
Het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de indirecte methode.
De directie van Fonds 21 maakt schattingen die van belang zijn voor de in de jaarrekening opgenomen bedragen. Indien het voor het inzicht noodzakelijk is, worden deze schattingen vermeld bij de toelichting op de betreffende posten.
Alle bedragen zijn in euro’s tenzij anders vermeld.
De jaarrekening 2015 is opgesteld in overeenstemming met RJ 640, Verslaggeving voor organisaties zonder winststreven.
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd op het bedrag van de bestede kosten, verminderd met de cumulatieve afschrijvingen en indien van toepassing met bijzondere waardeverminderingen. De jaarlijkse afschrijvingen bedragen een vast percentage van de bestede kosten, zoals nader in de toelichting op de balans is gespecificeerd.
De materiële vaste activa worden gewaardeerd op verkrijgingsprijs, verminderd met de cumulatieve afschrijvingen en indien van toepassing met bijzondere waardeverminderingen. De afschrijvingen worden gebaseerd op de verwachte toekomstige gebruiksduur en worden berekend op basis van een vast percentage van de verkrijgingsprijs, rekening houdend met een eventuele residuwaarde.
De vorderingen worden bij eerste verwerking opgenomen tegen de reële waarde en vervolgens gewaardeerd tegen de geamortiseerde kostprijs. De reële waarde en geamortiseerde kostprijs zijn gelijk aan de nominale waarde. Noodzakelijk geachte voorzieningen voor mogelijke verliezen als gevolg van oninbaarheid worden in mindering gebracht. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.
De liquide middelen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
Op grond van een overeenkomst wordt jaarlijks, binnen de grenzen van de toezegging, een zodanig bedrag gesuppleerd door Stichting Beheer SNS REAAL dat het resultaat van het fonds nihil is. Als gevolg hiervan kent het fonds geen reserves en vermogen. Stichting Beheer SNS REAAL staat garant voor de verplichtingen aangegaan door Stichting Fonds 21.
Langlopende en kortlopende schulden worden gewaardeerd tegen de reële waarde.
Verplichtingen worden ten laste gebracht van het boekjaar waarin het besluit tot toekenning schriftelijk aan de aanvrager is medegedeeld, ongeacht in welk boekjaar de toezegging wordt uitgekeerd.
De toegezegde donaties aan aanvragers zijn opgenomen voor de nominaal toegezegde bedragen onder aftrek van betaalde voorschotten.
De verplichtingen worden verlaagd indien en voor zover toegezegde donaties geheel of gedeeltelijk komen te vervallen.
Verplichtingen uit hoofde van operationele leasing worden op lineaire basis verwerkt in de staat van baten en lasten gedurende de looptijd van het contract.
Alle baten en lasten worden verantwoord in de staat van baten en lasten.
Ontvangsten en uitgaven worden in de staat van baten en lasten toegerekend aan de periode waarop ze betrekking hebben. Bij de toerekening wordt een bestendige gedragslijn gevolgd. Dit houdt in dat in de balans rekening wordt gehouden met de aan een periode toe te rekenen bedragen die in een andere periode zijn of worden ontvangen, dan wel betaald.
De toegezegde donaties worden in het jaar waarin het besluit tot toekenning schriftelijk aan de aanvrager is medegedeeld, als last in de staat van baten en lasten opgenomen.
De baten bestaan uit de vergoeding welke Fonds 21 ontvangt van stichting Beheer SNS REAAL voor de uitvoering van haar activiteiten. De baten worden verantwoord ter hoogte van de jaarlijkse bestedingen (bestedingen aan de doelstelling en uitvoeringkosten eigen organisatie). Derhalve zijn jaarlijks de lasten gelijk aan de baten.
Toegezegde donaties die door aanvragers niet worden opgevraagd, worden na het verstrijken van de afrekentermijn ingetrokken en als bate in de staat van baten en lasten opgenomen onder de post ‘Vrijval reeds toegezegde donaties’. Eveneens wordt hieronder opgenomen het verschil tussen toegezegde garanties en de lagere werkelijke afrekening.
Immateriële en materiële vaste activa worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven over de verwachte toekomstige gebruiksduur van het actief.
Salarissen en sociale lasten worden op grond van de arbeidsvoorwaarden verwerkt in de staat van baten en lasten voor zover ze verschuldigd zijn aan de medewerkers.
Fonds 21 heeft de pensioenregeling verwerkt volgens de verplichtingenbenadering. De over het boekjaar verschuldigde premie wordt als last verantwoord.
De pensioenregeling van Fonds 21 valt onder de Nederlandse Pensioenwet. Fonds 21 betaalt op contractuele basis premie aan het Pensioenfonds. De premies worden verantwoord als personeelskosten zodra deze verschuldigd zijn. Vooruitbetaalde premies worden opgenomen onder de overlopende activa indien zij leiden tot een terugstorting of tot vermindering van toekomstige betalingen. Premies die verschuldigd zijn maar nog niet betaald, worden als verplichting op de balans opgenomen.
De pensioenregeling van Fonds 21 is ondergebracht bij SNS REAAL Pensioenfonds. Met SNS REAAL Pensioenfonds is een uitvoeringsovereenkomst gesloten.
De pensioenregeling betreft een middelloonregeling waarvan de kosten gezamenlijk worden gedragen door de werkgever en de werknemer.
Het Bestuur van het Pensioenfonds beslist jaarlijks of en in hoeverre de pensioenrechten en pensioenaanspraken worden geïndexeerd op basis van maximaal de Consumentenprijsindex alle huishoudens. De indexatie wordt gefinancierd vanuit het beleggingsrendement, er is geen reserve voor gevormd en er wordt geen premie voor betaald.
De dekkingsgraad van SNS REAAL Pensioenfonds bedraagt ultimo 2015 108,8% (DG UFR, voorgeschreven door DNB) hetgeen hoger is dan de vereiste dekkingsgraad van 105%. Het betreft de voorlopige cijfers van SNS REAAL Pensioenfonds.
Rentebaten en rentelasten worden tijdsevenredig verwerkt, rekening houdend met de effectieve rentevoet van de betreffende activa en passiva.
De immateriële vaste activa worden gebruikt ten behoeve van de bedrijfsvoering van het fonds ook al zijn zij inmiddels volledig afgeschreven. Het verloop is als volgt:
De materiële vaste activa worden gebruikt ten behoeve van de bedrijfsvoering van het fonds. Het verloop is als volgt:
De vordering op Stichting Beheer SNS REAAL is niet rentedragend. Van de vordering heeft € 802.667 een langlopend karakter. De ontvangst van de vordering is afhankelijk van de liquiditeitsbehoefte van Fonds 21. Er zijn geen aanvullende contractuele bepalingen en er zijn geen zekerheden gesteld. Het verloop van de rekening courant met Stichting Beheer SNS REAAL is als volgt:
De overige vorderingen en vooruitbetaalde posten bestaan uit pensioenpremie en de huur van het eerste kwartaal 2016.
Het betreft direct opvraagbare banktegoeden, met uitzondering van de bankgarantie ad € 21.278,09 afgegeven voor de huurovereenkomst met Creative Valley.
Van de toegezegde donaties aan aanvragers is het deel dat betrekking heeft op de jaren na 2015 verantwoord onder de langlopende schulden. De langlopende schulden hebben een looptijd van meer dan één en minder dan vijf jaar.
De toegezegde donaties aan aanvragers betrekking hebbend op de jaren tot en met 2015 zijn verantwoord onder de kortlopende schulden. Eventuele voorschotbetalingen zijn in mindering gebracht. De kortlopende schulden hebben een looptijd korter dan één jaar.
Het bureau van het fonds is gevestigd in Creative Valley aan de Orteliuslaan 27 te Utrecht welk pand met ingang van 1 augustus 2014 is gehuurd voor een periode van 5 jaar plus een aansluitende periode van 5 jaar tegen een te indexeren huursom van € 93.100 per jaar. Hiervoor is als zekerheidsstelling een bankgarantie afgegeven zoals vermeld in de toelichting op de liquide middelen.
De specificatie van de huurverplichtingen is als volgt:
Er wordt een auto en een copier geleased met als expiratiedata 18 december 2019 en 30 september 2020. Het jaarlijkse leasebedrag bedraagt in totaal € 27.072.
De specificatie van de verplichtingen uit hoofde van operationele leasing is als volgt:
Gedurende het verslagjaar zijn de volgende betalingen inzake operationele leasing in de staat van baten en lasten verwerkt:
Stichting Beheer SNS REAAL heeft zich contractueel verbonden de totale bestedingen van Fonds 21 in 2015 te vergoeden.
Vanwege de verhuizing van het Fonds naar een kleiner kantoor, is een deel van de inventaris verkocht. Deze is als een incidentele opbrengst geboekt.
De verwachte omvang van het medewerkersbestand voor 2016 is 9 FTE. Er zijn geen medewerkers werkzaam in het buitenland.
Het beloningsbeleid van de medewerkers van Fonds 21 is vastgelegd in en gebaseerd op de Arbeidsvoorwaardenregeling. De beloning van de directeur wordt vastgesteld door het bestuur en valt buiten de Arbeidsvoorwaardenregeling. Zie navolgend onder Kosten bestuur en commissies voor het beleid ten aanzien van de beloningen van leden van het bestuur en de commissies.
2015 was het eerste volledige boekjaar waarin gewerkt is vanuit Creative Valley. Dat heeft een gunstig effect op de huisvestingskosten.
Door toenemende digitalisering en procesverbetering middels aanpassingen in de workflows, zijn de kosten van automatisering hoger dan begroot.
De structuur van belonen van leden van het bestuur is gewijzigd in 2012. Bestuurders ontvangen een vergoeding op basis van de geschatte tijdsbesteding met inachtneming van het bepaalde in het Besluit 6 april 2010 inzake ANBI, het Besluit Vergoedingen Adviescolleges en Commissie en het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984. Bestuurders die tevens bezoldigd worden als bestuurder van Stichting Beheer SNS REAAL ontvangen geen vergoeding van Fonds 21.
Commissieleden ontvangen met ingang van december 2012 een vergoeding op basis van de geschatte tijdsbesteding per vergadering waar zij aanwezig zijn met inachtneming van het bepaalde in het Besluit 6 april 2010 inzake ANBI, het Besluit Vergoedingen Adviescolleges en Commissie en het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984.
De kosten van de website en inhuur van externe communicatie zijn hoger dan begroot.
De jaarrekening is opgesteld door de directie en is vastgesteld door het bestuur op 9 maart 2016.
mr. E.H. Swaab
Voorzitter
mr. N. Albayrak
Vice-voorzitter
drs. A.H.A. Hoevernaars RA
Bestuurslid
drs. J.M. Overmeer
Bestuurslid
De controleverklaring is hier te downloaden.
De statuten bevatten geen specifieke bepaling ten aanzien van de resultaatbestemming. Door de aard van de organisatie zijn de baten en lasten over het boekjaar aan elkaar gelijk. Met inachtneming van voorgaande heeft het bestuur de jaarrekening in haar vergadering van 9 maart 2016 vastgesteld.
Er zijn geen gebeurtenissen na balansdatum.
Deze site is een uitgave van Stichting Fonds 21, Utrecht
Ontwerp en technische realisatie: |
Vruchtvlees, Den Haag |
Beeld: |
De gebruikte foto’s zijn afkomstig van websites van organisaties of projecten die door Fonds 21 in 2015 gesteund zijn. Diegenen die menen rechten te kunnen doen gelden, kunnen zich tot Fonds 21 wenden. |